Afslaan motor

Hier kunnen gasten hun vraag stellen over allerlei zaken die betrekking hebben op het verkeer of de verkeerstheorie
Plaats reactie
Beginner

Afslaan motor

Ongelezen bericht door Beginner » 19 nov 2008, 19:18

He, bedankt voor de antwoorden op mijn vorige items, daar heb ik veel aan gehad!!
Mijn laatste vraag op dit forum is iets wat mij nog behoorlijk dwars zit. Tijdens de rijles slaat de (benzine)motor vaak af (ik les niet in een automaat).
Dit is een typische situatie: ik sta met draaiende motor in z'n 1 met vele auto's achter me te wachten bij het stoplicht. Stoplicht op groen, iedereen scheurt weg. Ik laat de koppeling opkomen, geef wat gas bij, motor slaat af. Paniek!
Mijn vraag is nu: wat doe ik fout? Moet de koppeling eerst helemaal opgekomen zijn om dan pas gas te geven? Schakelen van 2 naar 3 geeft dit soort problemen namelijk niet (alleen schokt de auto hiervan soms wat).
Bedankt!

TripleDeath
Circuit
Circuit
Contacteer:

Re: Afslaan motor

Ongelezen bericht door TripleDeath » 19 nov 2008, 19:20

nee, bij de benzineauto's is de aangrijpingspunt een stuk kleiner dan bij dieselauto's.qwestie van oefenen en dat punt vinden.

PS hoeveel lessen heb je al gehad?
RIJBEWIJS IS ONBETAALBAAR.HET GENOOT ERVAN OOK
GENIET VAN MIJN B RIJBEWIJS SINDS 03-10-2008
TROTSE EIGENAAR VAN EEN TOYOTA COROLLA E10 SDN (16 KLEPPEN!)
IK ZAL JE MISSEN, COROLLA! (WORDT VOOR EXPORT VOORBEREID)

Suuz
60 Km zone
60 Km zone

Ongelezen bericht door Suuz » 19 nov 2008, 20:36

Wat je fout doet is vanaf hier niet te zeggen. Je instructeur kan je daar meer over vertellen. Wel vraag ik me een aantal dingen af. Heb je het alleen bij verkeerslichten of ook als je gewoon moet wegrijden na gestopt te zijn of bij als je moest stoppen bij een kruising? Heb je het alleen als er (veel) mensen achter je staan of ook al er niemand op je wacht?

Oefenen is in ieder geval goed, wat het probleem ook is. Misschien is het handig om eerst even te oefenen op een rechte weg zonder iemand achter je. Om mijn leerlingen met druk om te laten gaan speel ik dan even voor verkeerslicht. Eerst met weinig druk: 3 2 1 Groen en als dat goed gaat met meer druk: ... GROEN ... Je begrijpt dat het de bedoeling is na het woord groen vlot weg te rijden zonder de motor af te laten slaan. Wellicht helpt dit je?

Succes!

GeweldigAutorijden!
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door GeweldigAutorijden! » 19 nov 2008, 20:50

Ik denk dat veel leerlingen dit hebben, ik heb hier in ieder geval regelmatig last van. Volgens mij zit het probleem in dat je vanuit z'n 1 de koppeling (te) snel laat opkomen en te laat bent met het gaspedaal. :evil: Maar ja, je instructeur zou dat ter plekke kunnen zien, dus vraag erom!
Succes.
25 maart 2008 9.10 uur Start autorijles
4 november 2008 Theoriecertificaat (2 fouten)
29 januari 2009 Tussen Tijdse Toets
Al 45 lessen bezig, begin het nu pas onder de knie te krijgen!

Toet
Autosnelweg
Autosnelweg

Ongelezen bericht door Toet » 19 nov 2008, 22:52

Beetje stom misschien, maar zit je wel goed?
Is de afstand van de stoel naar de koppeling niet te ver of juist te dichtbij?
Ik merk dat dat bij mij heel nauw luistert.

Wanneer je op je stoel zit en je koppeling intrapt, moet je been een klein beetje schuin staan (nee, dit valt echt niet uit te leggen...) njaa, vraag maar eens aan de instructeur hoe je het beste kan zitten.

Ik zat gisteren helemaal verkeerd, stoel te hoog, leuning te ver naar voren, stuur te laag en ik liet de auto 2 keer stil vallen. Ik denk dat de laatste keer was toen ik 13 lessen had gehad en nu heb ik er 25 gehad... Nadat ik alles weer had gecorrigeerd ging het weer goed.
Begonnen met rijles op 30-07-2008
Theorie examen op 12-12-2008 en geslaagd!
Praktijkexamen op 12-05-2009 1e keer GESLAAGD!!

Wolfie
Autosnelweg
Autosnelweg

Ongelezen bericht door Wolfie » 20 nov 2008, 22:49

De houding vind ik ook wel belangrijk. Weet je wat voor verkrampte voet je kunt krijgen als je te dicht bij het pedaal zit? Echt wel dat dat motor makkelijker afslaat bij mij wanneer ik niet goed zit. Maar ook te ver weg kan het lastig maken..

En.. afslaande motoren.. volgens mij heeft iedereen dat wel in het begin. Op een gegeven moment krijg je het door, heb je de klik met de auto en dan slaat de auto ineens van het een op het andere moment geen 100 x meer af, maar ineens 0! Maar euh.. helpt je instructeur je niet bij het stoplicht? Ik kan me voorstellen dat het wel eens een keer kan gebeuren, maar het lijkt me vervelend als het keer op keer gebeurd, zonder dat de instructeur er rekening mee houdt en je even op weg helpt.. Kijk, als er nou niemand achter je staat, fijn, maar een rij van 20 auto's is nooit zo grappig.
Samen, met niets dat daarbuiten bestaat.

miranda
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door miranda » 21 nov 2008, 12:33

Beginner schreef:He, bedankt voor de antwoorden op mijn vorige items, daar heb ik veel aan gehad!!
Mijn laatste vraag op dit forum is iets wat mij nog behoorlijk dwars zit. Tijdens de rijles slaat de (benzine)motor vaak af (ik les niet in een automaat).
Dit is een typische situatie: ik sta met draaiende motor in z'n 1 met vele auto's achter me te wachten bij het stoplicht. Stoplicht op groen, iedereen scheurt weg. Ik laat de koppeling opkomen, geef wat gas bij, motor slaat af. Paniek!
Mijn vraag is nu: wat doe ik fout? Moet de koppeling eerst helemaal opgekomen zijn om dan pas gas te geven? Schakelen van 2 naar 3 geeft dit soort problemen namelijk niet (alleen schokt de auto hiervan soms wat).
Bedankt!
Ik heb daar ook heel veel last van gehad. Vooral tijdens examens.
Nu ik zelf een auto heb, was het in het begin ook een ramp. Als je je koppeling iets langer vasthoudt bij het aangrijpingspunt en dan gas geeft slaat de motor niet af. Als je eenmaal rijdt, koppeling verder op laten komen en meer gas geven.
En uiteraard veel oefenen.
Het went echt, ik was echt recordhouder in het laten afslaan van de motor.
En nu gebeurt het heel af en toe nog.
Wat vooral belangrijk is, is dat je rustig blijft en niet in paniek raakt. Als ie afslaat, jammer dan, dan wachten ze maar even toch....

Veel succes met oefenen.

Miranda

Plaats reactie

Terug naar “Stel je vraag als gast”