vooruit kijken

Ventileer hier je mening over de branche.
Plaats reactie
Annie
60 Km zone
60 Km zone

vooruit kijken

Ongelezen bericht door Annie » 05 nov 2008, 21:41

Hallo allemaal,

Als "beginnend" rij-instructeur heb ik een vraag aan de meer ervaren rij-instructeur.

Hoe leer je een leerling ver voorruit kijken.

Het volgende heb ik reeds geprobeerd maar helaas zonder succes.

Een aantal verkeerslichten achter elkaar en dan anticiperen (gas los zodra het geel / rood is)
Overzichtelijke bochten doorkijken ( of de weg zoeken waar deze naartoe gaat)
Vroeg stadium overzichtelijke kruispunten overzien, alsmede rotondes.

Er is bij mij 1 leerling die het niet voor elkaar krijgt, iedere keer "zakken" de oogjes weer vlak voor de auto !

Heeft er iemand een manier voor om dit effectief aan te pakken ?

Groet Annie 8-)
verbeter de wereld begin bij jezelf

Bert (rij-instructeur)
Circuit
Circuit
Contacteer:

Re: vooruit kijken

Ongelezen bericht door Bert (rij-instructeur) » 05 nov 2008, 22:12

Troost je, hier heeft elke rijinstructeur dagelijks mee te maken of je nu beginnend bent of niet. Het is natuurlijk lastig om op een forum daar duidelijke tips voor te geven. Een tip is om de leerling een poosje te vertellen waar jij naar kijkt, zodat hij of zij daar ook naar gaat kijken en de voordelen daarvan ervaart. Vertel de leerling dat het belangrijk is dat de aandacht goed verdeelt wordt. Dus ook ver vooruit kijken, wanneer het goed is wordt er elke tel weer ergens anders naar gekeken.
ver vooruit kijken betekend ontpannender rijden, ontspannender rijden betekend verder vooruit kijken enz. enz.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes ermee!

Suuz
60 Km zone
60 Km zone

Ongelezen bericht door Suuz » 05 nov 2008, 22:41

Ha, hier nog zo'n beginnend rij instructeur!

Wat ik o.a doe met leerlingen om ze te leren vooruit te kijken is het 'spelletje' niet stoppen/stilstaan. Ik laat de leerling door de stad rijden (inclusief rotondes en verkeerslichten) waarbij de leerling niet mag stoppen of stilstaan én de regels niet mag overtreden. Dit betekend dat de leerling niet naar bijvoorbeeld de auto voor zich moet kijken, maar 2 of 3 auto's verder. De leerling moet vooruit kijken en denken.

In het begin gaat dit lastig bij een leerling. Meestal bij een verkeerslicht. Ik moet toch stoppen voor rood? Ja, dat moet. Door middel van vragen stellen probeer ik een denk proces op gang te krijgen. Wat had je hier anders kunnen doen om te voorkomen dat je stil komt te staan? Bij een verkeerslicht dat op rood staat kan de leerling bijvoorbeeld al heel vroeg de snelheid er uit halen en de auto laten rollen. Maar de leerling moet ook kijken wat er op de kruising gebeurt. Hebben andere verkeersdeelnemers groen? Hoe groot is de kans dat ik zo groen krijg? Etc.

Let wel: de dingen die je doet om te voorkomen dat je moet stoppen zijn vaak geen zaken die horen bij wenselijk rijgedrag. Maar door het eerst in het overtrokkene te doen, blijft de basis wel hangen: het vooruit kijken en denken.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje overkomt. Deze is makkelijk in de praktijk dan op papier uit te leggen vind ik. Hopelijk kun je er wat mee.

Toet
Autosnelweg
Autosnelweg

Ongelezen bericht door Toet » 10 nov 2008, 19:53

Ik leer dat doordat ik een tijd rond moet rijden, daarna parkeren we ergens en stelt mn instructeur een aantal vragen over wat ik heb kunnen zien in die straat op zo'n 150/200 meter vooruit. Dat is knap lastig, maar je leert wel opletten.
Begonnen met rijles op 30-07-2008
Theorie examen op 12-12-2008 en geslaagd!
Praktijkexamen op 12-05-2009 1e keer GESLAAGD!!

Annie
60 Km zone
60 Km zone

Ongelezen bericht door Annie » 15 nov 2008, 01:16

Mensen

Dank voor jullie reakties.
Het vooruit kijken en niet stil proberen te staan is een hele goeie ( heb ik ook geprobeerd :D ) en lukt ook af en toe.
Het probleem is dat als de leerling dan weer "daadwerkelijk" gaat rijden de oogjes weer naar beneden gaan :(

In iedergeval zit ik dan toch op de goede weg, de meeste tips die worden gegeven gebruik ik zelf ook.

Dan is er maar 1 oplossing: mijn leerling opmerkzaam maken zodra de oogjes naar beneden vallen !

Thx.

Groet Annie 8-)

dew
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door dew » 15 nov 2008, 08:46

Als aanvulling;

En alles draait om de herhaling ik laat ze dan vaak weer terugkeren naar het zelfde punt (als die niet goed ging) en herhaal deze net zolang ze het licht zien. Ze moeten de situatie ook kunnen waarnemen, WVEBH (en dat kan soms wel eens heeeeeel veeeel zelfde rondjes zijn :lol: :lol: )

Buiten dat is het voor een groot deel ook mentaal---lukt het niet, kom op zeg ik dan doorgaan, laat je niet kisten. Oppeppen...we doen het gewoon nog een keer! Als ze gaan "hangen" moet je ze ook weer oppeppen en bij sommigen kan dat lang duren, heeft ook met niveau te maken dan staan we gewoon weer even stil en leggen we de situatie nog maals uit. En dan gaan we gewoon weer "vrolijk" verder. ;-) Ik heb zelf een leerling die dan ook alles maar dan ook alles laat hangen zelfs gewoon zijn hoofd....of desnoods stil staan omdat ie het niet meer ziet.

Maatje
Circuit
Circuit
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maatje » 15 nov 2008, 19:04

Ik heb geen oplossing, maar waar ikzelf tijdens het lessen ECHT aan moest wennen, was de snelheid waarmee je "ergens bent". Ik was zó gewend aan de fiets, dat ik vooruit kijken gewoon niet in me had. Het besef dat de auto veel minder tijd in beslag neemt om naar een punt toe te rijden, deed mij beter kijken. Maar dat was m'n eigen besef, niet iets wat mijn instructeur me geleerd had. Toen viel het kwartje, en keek ik beter.

Annie
60 Km zone
60 Km zone

Ongelezen bericht door Annie » 19 nov 2008, 20:49

Luitjes, thx voor alle tips :D

We gaan er weer vrolijk mee aan de slag ;-)

Annie 8-)

Plaats reactie

Terug naar “ff bijpraten.”