Wel of geen 60km-weg?

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
Plaats reactie
dikkepiet
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Wel of geen 60km-weg?

Ongelezen bericht door dikkepiet » 06 mei 2008, 14:41

Vraag:

Op weg van mijn werk naar huis kom ik door een 60km-zone. Ik weet niet of "zone" hier de juiste term is, want het betreft een stuk asfaltweg met fietsstroken op de rijbaan aan beide kanten van de weg gemarkeerd door onderbroken strepen, verkeersdrempels en gelijkwaardige kruisingen, en na iedere kruising staat netjes een bord "60".

Vervolgens rijd ik een klein plaatsje door (50 km/u dus) waarvan het einde is aangegeven door een bord. Na dit plaatsje is de weg weer als hiervoor (fietsstroken gemarkeerd door onderbroken strepen, gelijkwaardige kruisingen), echter met 1 verschil: er staan géén borden met een maximumsnelheid van 60 km/u.

Volgens mij is dit dus een normale buiten-de-bebouwde-kom-situatie en mag je hier gewoon 80 km/u rijden.
Een collega van mij zegt dat voor dit soort wegen buiten de bebouwde kom (met aan beide kanten een fietsstrook gemarkeerd door witte onderbroken strepen) misschien altijd een maximumsnelheid van 60 km/u geldt. Hij weet dit echter niet zeker en rijdt er voor de zekerheid maar 60 om niet geflitst te worden.

Wie heeft er nu gelijk?
Rij niet alsof de weg van u is, rij alsof de auto van u is."
(Sam Ewing)

JBA
Circuit
Circuit

Re: Wel of geen 60km-weg?

Ongelezen bericht door JBA » 06 mei 2008, 15:27

Zoals u het omschrijft is er geen sprake van een 60 km zone. Wat ik begrijp uit uw verhaal is dat de weg na de bebouwde kom wel ingericht als 60 km zone maar niet voldoet aan de belangrijkste (lees: enige rechtsgeldige) eis: de snelheidsbeperking. U mag hier dus gewoon 80 km/u rijden.

dikkepiet
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door dikkepiet » 08 mei 2008, 08:59

OK, bedankt voor het heldere antwoord, JBA. :-)

Ik ben gerustgesteld; de verkeersregelgeving zou ook wel erg onduidelijk worden als we aan de hand van allerlei lay-outs van wegen zouden moeten weten welke maximumsnelheid er geldt. :roll:
Rij niet alsof de weg van u is, rij alsof de auto van u is."
(Sam Ewing)

JBA
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door JBA » 08 mei 2008, 16:14

Dat klopt, het is wel een handige ondersteuning, we zien immers wel eens een bord over het hoofd. En des te onduidelijker wordt het als de inrichting niet klopt met de werkelijke max. toegestane snelheid.

Wolfie
Autosnelweg
Autosnelweg

Ongelezen bericht door Wolfie » 12 mei 2008, 21:45

Geen borden, geen aangepaste snelheid ;-). Zo simpel is het.
Samen, met niets dat daarbuiten bestaat.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”