Brommobielexamen komt er eindelijk

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
Plaats reactie
ferry
Circuit
Circuit
Contacteer:

Brommobielexamen komt er eindelijk

Ongelezen bericht door ferry » 08 sep 2007, 13:46

Een brommobielexamen moet vanaf volgend jaar voorkomen dat er nog meer brokkenpiloten in ons land rondrijden.

De komst van het gloednieuwe praktijkexamen in 2008 vloeit voort uit regelgeving van Brussel die tweeënhalf jaar geleden door Den Haag werd omgezet in Nederlandse wetgeving. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) ontwerpt momenteel in opdracht van verkeersminister Eurlings het speciale examen en is vooruitlopend op de invoering begonnen met een praktijkproef. Daarvoor zijn zeven examinatoren vrijgemaakt.

Door gebrek aan rijvaardigheid en regelkennis zorgen bestuurders van dergelijke wagentjes voor levensgevaarlijke capriolen op de weg. Bovendien is gebleken dat de meeste bezitters van zo’n voertuig 55plussers zijn die geen auto meer willen of mogen besturen. Het CBR werkt sinds mei aan het examen. Naar verwachting zullen er jaarlijks zo’n 1500 kandidaten het CBRexamen afleggen.

Als gevolg van de vergrijzing komen er steeds meer gebruikers van brommobielen die volgens de wegenverkeerswet als bromfiets worden aangemerkt. Volgens Europese regelgeving geldt er voor subcategorieën zoals brommobielen een officiële examenplicht. Het examen gaat een half uur duren. Zo moeten kandidaten met het wagentje kunnen draaien, parkeren, uitwijken, recht achteruitrijden en een noodstop kunnen maken.

Er rijden in ons land zo’n 15.000 brommobielen rond. Jaarlijks vallen er tientallen gewonden en gemiddeld vier doden. Bestuurders lopen tien keer zo veel kans op een ongeval dan een bromfietser, aldus het CBR.

Veilig Verkeer Nederland is een groot voorstander van een dergelijk examen. „Voor mensen die nog nooit auto hebben gereden is het belangrijk dat ze de verkeersregels en het voertuig leren kennen. Het gaat ons vooral ook om voertuigbeheersing”, aldus zegsman Clyde Moerlie.

bron: Telegraaf
Mijn oude buurman zei altijd: "Van vragen wordt je wijs".
Hij vroeg nooit iets.

marjoleine
Circuit
Circuit

Re: Brommobielexamen komt er eindelijk

Ongelezen bericht door marjoleine » 08 sep 2007, 15:53

Mooi werk! Nog meer veiligheid op de weg ;-) :D
Auto rijden is zoveel meer dan instappen en weg rijden!

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 08 sep 2007, 16:03

Ik las het ook in de Reflector ?;w . Laat ik voor op stellen dat ik een voorstander ben van een brommobiel examen maar de manier waarop het in de Reflector staat omschreven lijkt mij niet de meest ideale ?;y . Volgens de reflector moeten de examenkandidaten n.l. maar liefst 13 bijzondere verrichtingen onder de knie hebben. Daarnaast gaat men het examen niet op de openbare weg afnemen maar op een afgesloten terrein. Ik geloof dat er niet zo veel slachtoffers vallen bij het "keren door middel van steken" of op afgesloten terreinen maar vooral op de openbare weg vooral door een gebrek aan inzicht. Deze beperkingen vinden hun grondslag in het feit dat het hele traject (opleiding + examen) niet meer mag gaan kosten dan € 1000,=
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.

marjoleine
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door marjoleine » 08 sep 2007, 16:54

:shock: :shock: :shock:

13 verrichtingen?!?!? En op een afgesloten terrein!? :shock: :shock:

Dat zal helpen jah :? Amai! :o
Auto rijden is zoveel meer dan instappen en weg rijden!

Verkeersschool CLARIEN vo
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Verkeersschool CLARIEN vo » 08 sep 2007, 17:26

Dieptriest zo'n examen. Vast en zeker uitgevonden door "stropdas-experts".

Ook ik ben voor zo'n examen maar niet op die manier. De instructeurs zullen vast aan (zeer) hoge eisen moeten voldoen om tegen een afbraakprijs les te mogen geven.

Misschien dat We Polen of Bulgaren kunnen inhuren om voor een appel en een ei les te kunnen geven?

Verkeersveiligheid kost geld! Dat bereik je niet op zo'n manier.

Marcel
Een goede rij-opleiding kost geld, een slechte kost meer!!

De instructeur bepaalt de kwaliteit, de leerling de snelheid van de rij-opleiding!!

Nog maar één dag....
(en dan is het morgen)

Let's Hyve:

www.krachtiguitdejaren80.hyves.nl

Irma
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Irma » 09 sep 2007, 06:44

Verder (aanvullend) zijn er twee groepen 55-plussers: een die zelf altijd gereden hebben (rijbewijshouders)
en om wat voor reden dan ook beter niet meer op de snelweg komen etc. en de andere groep die nog nooit een auto bestuurd hebben.
Voor die laatste categorie is het meer dan levensgevaarlijk om uitsluitend wat bijzondere verrichtingen te laten zien
en vervolgens de weg op te gaan met zo'n (dan levensgevaarlijk) ding.
Mijn moeder behoorde tot die laatste groep.
Op aandringen van haar kids (wij dus) eerst eens een theoriecertificaat gehaald.
Toen een zeer behoorlijke tijd van voorbereiding in dat (on)ding, (zowel door dealerorganisatie van het karretje, alswel mijn broer die toen nog militair instructeur was) waarna ze de weg op ging.......één groot drama.
Gelukkig heeft ze zelf de beslissing genomen (na een schade van meer dan 4000 gulden)om tot verkoop van haar karretje over te gaan. :shock:

Punt is, dat als je nooit eerder gemotoriseerd aan het verkeer deelnam en je een bepaalde leeftijd bereikt (laten we wel duidelijk stellen dat dit voor ieder persoon anders kan liggen), je heel wat meer te leren hebt dan wat voertuigbeheersing.
Dit zou vooraf verplicht getoets moeten worden!!

Een slechte oplossing die niet anders kan opleveren, dan wat omzet aan het CBR en een rijschool die daar dan evt. tijd in investeert (maar niet teveel, anders lukt het niet voor dat bedrag) maar niets toevoegt aan een veiliger verkeer.

Ik vind dat er onderscheid moet worden gemaakt tussen de groepen zoals ik aangaf.
Misschien dat je op een dergelijke manier nog een beetje het kaf van het koren kunt scheiden.
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.

Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Verkeersschool CLARIEN vo » 09 sep 2007, 10:48

Irma,

Ik denk dat je een goed punt aangeeft. Maar zou het niet zo zijn dat de groep rijbewijsbezitters makkelijker zal slagen voor het examen brommobiel en de groep die nooit gereden heeft meer in de buidel moet tasten.

Ik neem aan dat jij ook wel eens mensen in je auto hebt van 70+ met rijbewijs maar die moeten oefenen voor een rijtest :-(.

Veelal een prima groep mensen om mee om te gaan. Toch zal het juist deze groep zijn die met rijbewijs overstapt naar een brommobiel.

Marcel

De instructeur bepaalt de kwaliteit, de leerling de snelheid van de rij-opleiding!!

Nog maar één dag....
(en dan is het morgen)

Let's Hyve:

Irma
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Irma » 11 sep 2007, 03:45

Marcel,
Dan zou je eens voor de grap met een dealerorganisatie van die karretjes moeten praten.
Je zult dan nog vreemd opkijken.
(Het zijn zelden de ex-automobilisten die op de snelweg met hun brommobieltje karren)
Overigens geldt dat verhaal van mij ook voor ex-bromfietsrijders.
Naargelang mensen ouder worden hebben ze meer behoefte aan bescherming tegen weersinvloeden en wat is dan mooier dan zo'n "opgetuigde"bromfiets.
Maar geen sterveling heeft in de gaten hoe giga-anders alleen al het uitzicht vanuit die minicabine is.
Om het voorbeeld van mijn moeder weer even op te pakken: rechtsaf slaan was een drama.
In de spiegel kijken vond ze maar niks, dat was voor haar niet reeel genoeg.
Dus bleef ze hardnekkig proberen over haar schouder te kijken.
Maar, dat lukt soms ouderen niet meer zo goed(en dat gaat dus ook niet zo nels...).......met alle gevolgen vandien.

Jij geeft terecht aan dat ex-rijbewijsbezitters gemakkelijker zullen slagen voor zo een examen en de andere groep langere tijd nodig heeft.
Maar dan NOG vind ik uitsluitend bijzondere verrichtingen NIETS voorstellen.
Je kunt nl al voorspellen wat er gaat gebeuren: dit soort cursussen zullen, ter voorbereiding op een examen dat zich op een soort grote parkeerplaats afspeelt, hoofdzakelijk dus op een zelfde soort parkeerplaats woren gegeven.
Hoezo, verkeersinzicht, risicoperceptie, snelheden inschatten, afslaan, om maar een paar zijstraten te noemen......
Je weet daarna nog steeds niet of de persoon in kwestie een veilige, besluitvaardige (en weet ik veel wat we er allemaal nog meer voor bijvoeglijke naamwoorden aan willen hangen) verkeersdeelnemer is.

Ik zou dus pleiten voor een meer reeel examenverhaal c.q. opleiding voor die mensen.
Helaas heb ik niks in te brengen :roll: ,anders zou ik het wel weten.
Mocht je nog niet overtuigd zijn van het belang van een "echt "examen voor deze groep bestuurders, dan moet je hier eens kijken:
http://www.amt.nl/web/show/id=46077/con ... /Brommobie
De haren rijzen je te berge, toch ?;t
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.

Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Verkeersschool CLARIEN vo » 11 sep 2007, 06:51

Ik was niet duidelijk genoeg misschien.

Ik wil WEL een ECHT examen voor de brommobielen en dat zal dan zeker geld kosten.

Meer dan die € 1000,- want voor zo'n bedrag is een vakbekwame instructeur niet te betalen.

Let wel in die € 1000,- uit de reflector zit dus al het examengeld van het CBR inbegrepen. Ik neem aan dat de rijschool moet zorgen voor een brommobiel tijdens het examen.

Kortom zoals het er nu voor staat is het een lachertje.

Marcel

Nog maar één dag....
(en dan is het morgen)

Let's Hyve:

Irma
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Irma » 12 sep 2007, 03:34

Inderdaad, Marcel, een lachertje.
Stel je voor; iemand heeft nog nooit auto gereden, wel bv een bromfiets in zijn/haar jongere jaren, laten we zeggen tot zijn of haar 35e.
Is nu 65,krijgt last van koude benen, de boodschappen passen niet steeds op de fiets en men wil zich dus een brommobiel aanschaffen.........
Daar komt dan jouw cursist aan.....hoeft geen theorie te doen, immers het bromfietscertificaat is je leven lang geldig en stapt bij jou in jouw (speciaal voor dit doel aangeschafte, hagelnieuwe) brommobiel.......
Al eens in zo'n ding gezeten met z'n tweetjes? :lol: :lol: (Uitsluitend voor slanke instructeurs hoor)
Je kunt op je vingers al gaan natellen dat zo iemand alleen de bijzondere verrichtingen laten leren totaal geen zoden aan de dijk zet.
Sterker nog.....het ongevalsrisico zal er niet door verminderen.
En in het geval je de persoon in kwestie echt wil leren rijden is er inderdaad een simpele rekensom nodig om vast te stellen dat die € 1000,00 een lachertje is.

Misschien is het toch zinvol als op die Ministeries eens iemand met de instructeurs in het veld gaat praten in plaats van afgevaardigden van de zgn. branchevertegenwoordigers......... :roll:
Wie weet kan iemand ze daar dan gezond verstand inpraten? ?;i

simbad
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door simbad » 17 sep 2007, 10:56

iemand die de laatste 30 jaar niet op een brommer gezeten heeft zal naar alle waarschijnlijkheid niet in het bezit zijn van een bromfietscertificaat of am rijbewijs.
ondanks de leeftijd is dit ook niet meer zomaar te koop wand die regeling is sinds 1 oktober 2006 komen te vervallen. dus om dan voor het am rijbewijs in aanmerking te komen moet deze persoon tot nu toe slagen voor een teorie examen waar binnenkort een praktijk examen bij komt.

ben zelf een brommobiel rijder maar nog lang geen 55 maar ben er inmiddels al wel achter dat niet alleen de brommobiel rijders fouten maken maar ook heel veel automobilisten (man/vrouw).
omdat er nog steeds bij heel veel gedacht word dat een brommobiel buiten de bebouwde kom niet op de 80 km/uur wegen mag komen maar op het fietspad moet.
een brommobiel mag absoluud niet op een fietspad ivm. de breete van het voertuig (1,4meter).
het invaliede voertuig(1,1meter breed) mag niet op de weg maar alleen op een fiedspad.
wat dus resulteerd in regel matig afsnijden of nog gevaarlijkere acties.
moest afgelopen week al 2 maal in de ankers voor een idi... die mij afsnee zonder dat er tegenliggers waren, en ik toch uiterst rechts reed.

dus geef niet altijd de schuld aan de brommobiel.
leef en laat leven, iedereen maakt wel eens fouten.

Irma
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Irma » 18 sep 2007, 04:15

simbad schreef: dus geef niet altijd de schuld aan de brommobiel.
Dat wordt ook beslist niet gedaan.
De discussie is: is het voldoende om een (onervaren) verkeersdeelnemer een brommobiel examen te laten doen zoals nu voorgesteld is (alleen bijzondere verrichtingen).
Wij vinden van niet, omdat iemand daarmee nog niet geleerd heeft dat ding veilig en behoorlijk door het verkeer te rijden.
;-)

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”