3,5 maand schadevrij met eerste eigen auto, en dan .........

Plaats hier je vragen over rijles en rij-examens.
Plaats reactie
stefan kock
Stapvoets
Stapvoets

3,5 maand schadevrij met eerste eigen auto, en dan .........

Ongelezen bericht door stefan kock » 19 aug 2009, 12:56

Hallo allemaal,

IK zal me eerst even voorstellen, ik ben stefan, 30 jaar en woon in Den Haag. Ik lees dit forum al een tijdje, maar heb me pas sinds vandaag geregistreerd.

Ik heb in Januari 2007 mijn rijbewijs gehaald, echter ik heb pas sinds afgelopen mei een eigen auto, een citroen xantia uit 1997.

Na in iets meer dan 3 maanden bijna 6000 kilometer gereden te hebben zonder schade ging het vanmorgen (06:30) mis bij de oprit van de A13, komend vanaf de A4, een route die ik iedere dag rij. De redenen (let op: geen excuus) voor de aanrijding waren:

- Niet werkende stoplichten (deze doen het normaal gesproken altijd)
- Een auto met aanhanger op de rechterbaan voor rechtsaf slaan, deze aanhanger leek mij nogal instabiel en ik was (te) gefocust hierop ivm met het afslaan naar rechts en het uitzwenken van deze instabiele aanhanger
- Een goede collega naast me, je kent het misschien wel ... gezellig praten, muziekje erbij etc
- de BELANGRIJKSTE| reden: onoplettendheid (hoe kort ook)

De aanrijding was volledig mijn fout, doordat ik teveel gefocust was op de aanhanger en het feit dat de stoplichten normaal altijd werken wilde ik automatisch afslaan naar rechts. Hierbij zag ik een kleine vrachtauto die van links kwam veel te laat en schampte ik met mijn linkervoorkant/zijkant de vrachtauto die ook wanhopig nog probeerde mij te ontwijken.

Gelukkig is er alleen sprake van blikschade (tot nu toe iig, en afgezien van een bult op mijn hoofd), en dan eigenlijk alleen bij mij, aangezien de het een 'open' vrachtauto was. Ik heb eigenlijk best veel geluk gehad doordat ik precies een metalen blok (ben niet techtnisch) wat halverwege de vrachtauto zit heb geraakt. Anders had ik of zijn cabine geraakt, of ik was met mijn neus onder de vrachtauto gereden.

Na de aanrijding (heb de motor in elk geval niet laten afslaan :lol: ) netjes de auto in de berm gezet (tegenpartij ook) en zijn we begonnen met de schadeafhandeling. Wel de politie gebeld voor de zekerheid.

Gelukkig kan de auto nog wel rijden, maar moest hem in eerste instantie laten afslepen omdat de linkerbuitenspiegel eraf lag. Bij het autoschadeherstelbedrijf werd mijn auto eigenlijk totall loss verklaart, op mijn verzoek hebben ze wat dingen (inlusief iets dat voor de linkerbuitenspiegel door moet gaan) provisorisch (maar netjes) opgelapt en heb ik de auto weer meegenomen. Zoals ik al zei, hij rijd gewoon nog wel, alleen bij het over drempels rijden harder dan 10km p/u loopt mijn linkervoorwiel ietsjes aan (dit is overigens niet ernstig, maar echt fijn is het ook niet).

Ik heb nu een aanbetaling gedaan voor een 2e hands Ford (1990, automaat) die ik over 3 weken kan ophalen. Tis even wennen (heb er een proefrit in gemaakt) ivm geen stuurbekrachtiging en het gebruik van de automaat (alhoewel dat laatste wel redelijk snel wend). De Ford heeft maar 54.000 (!!!!) op de teller staan en is in goede staat. Voordat ik hem kan ophalen krijgt hij nog wel nieuwe banden en wordt hij APK gekeurd, terwijl ze me nog 100 euro geven voor de Xantia (ben ik blij om, hoef ik niet te leuren bij de sloop).

De Ford blijf ik dan ongeveer 4 maanden in rijden en wanneer ik in december mijn winstdeling krijg (van het bedrijf waar ik werk) en in de tussentijd nog wat extra spaar koop ik weer een andere 2e hands Xantia (vind het een fijne prachtauto).

Sorry voor dit lange verhaal, maar wilde het even van me afschrijven. Alhoewel ik de koelheid zelve was na de aanrijding zit de schik er toch aardig in. Het geeft nog maar eens aan dat je voor autorijden ten alle tijden de volle 100% (maar het liefst 200%) concentratie moet hebben. Het was een domme fout die gelukkig, naar omstandigheden, met een sisser is afgelopen.

Zijn er hier nog meer mensen die een aanrijding hebben meegemaakt, en zoja, wat gebeurde er dan ?

ps. ik hoop dat ik dit topic in het juiste gedeelte van het forum heb gezet !

Met vriendelijke groet,
Stefan

EDIT: Ik zie dat ik dit topic in het praktijkgedeelte van de motor heb geplaatst ipv voor de auto, kan deze verplaatst worden ??
31-07-06 2006: eerste rijles
13-11-06 : theorieexamen (gehaald in 1x)
november 2006: TTT (vrijstelling behaald)
04-01-07: praktijkexamen (gehaald in 1x)
02-05-09: eindelijk m'n eerste eigen auto
19-08-09: aanrijding op de oprit A13, komend vanaf de A4

Caressa
Buiten bebouwde kom
Buiten bebouwde kom
Contacteer:

Re: 3,5 maand schadevrij met eerste eigen auto, en dan .........

Ongelezen bericht door Caressa » 19 aug 2009, 21:47

Tjee wat erg dat je vanmorgen een ongeluk hebt gehad. Gelukkig is het goed afgelopen..
Maarja, iedereen maakt wel eens fouten!

Wat spannend dat je over 3 weken een andere auto kan ophalen.. :D

Je topic zit idd in een verkeerde rubriek. Beheerder moet je topic maar ff verplaatsen.
Rijbewijs sinds 9 december 2009 sinds 1 april heb ik mijn splinternieuwe Renault Twingo! Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Motorfiets - De praktijk.”