Potjandrie die AVB!!

Plaats hier je vragen over rijles en rij-examens.
Plaats reactie
Suus
Stapvoets
Stapvoets

Potjandrie die AVB!!

Ongelezen bericht door Suus » 11 mei 2009, 15:25

Hoi,

Ik zou mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Susan, ben 33 jaar. Na jaren genieten achterop heb ik eindelijk de moed verzameld om zelf te gaan motorrijden. Achterop is het hoe harder het gaat hoe groter mijn smile word. Nu zelf met mijn handen aan het stuur vind ik het helemaal geweldig. Met mijn derde les voor het eerst de snelweg op was het nog een beetje spannend maar inmiddels is er al bijna een snelheidsduiveltje geboren;) Wat onwijs gaaf!!

Maar nu komt het; inmiddels al 11 lessen (van 1,5 uur)pionnetjes rijden en het wil maar niet lukken met de halve draai en het achtje. IK heb gewoon niet de lef om de motor om te gooien. Begin er steeds meer van te balen :( ...De heen en terugweg naar de parkeerplaats vind ik super maar die pionnen zijn super frustie aan het worden. Alle remproeven gaan goed, de snelle slalom en het uitwijken gaan goed....

Zijn er mensen die hun AVB examen hebben gehaald zonder dat ze de halve draai en 8 konden. De langzame slalom ben ik aan begonnen en die gaat redelijk. Nog een beetje oefenen en die heb ik onder de knie, deze is verplicht dus met een beetje mazzel moet ik toch kunnen slagen? Ik moet 7 juli voor mijn AVB examen....

Wat is eigenlijk het gemiddelde aantal rijlessen voor je op mag voor je AVB? Moest even klagen hoor, ben een beetje :( dat het mij niet lukt.

Gr.Suus
25 mei 2009 theorie examen!! Jeeehh geslaagd!!!
07 juli 2009 AVB examen!! Geslaagd!!

MofkaP
Circuit
Circuit

Re: Potjandrie die AVB!!

Ongelezen bericht door MofkaP » 12 mei 2009, 01:04

Suus, motorrijden is ook erg leuk.

Maar om goed motor te kunnen rijden is de voertuigbeheersing toch echt heel belangrijk.

Sturen met de motor doe je vanuit je heupen, verplaats je gewicht naar de kant waar je naar toe wilt en duw de motor gewoon van je af. Het helpt ook als je druk uitoefent op het stepje aan die kant, dan gaat je motor vanzelf om.

Kijk eens goed naar de bochtentechniek van de GP rijders. Stuuruitslag is er niet of nauwelijks, het lijkt of de wielen in de bocht nog recht staan. De sturen geheel met hun lichaam.

Wel een ding. Bedenk: speed kills.
Afbeelding

Suus
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Suus » 12 mei 2009, 11:05

Bedankt voor de wijze woorden. Had er gister een beetje de balen van dat het maar niet lukt. De techniek is bekend nu alleen nog over de angst heen dat hij niet omvalt als je draait..

Wat de snelheid betreft; natuurlijk speed kills...Vind het alleen onwijs gaaf, en bij mij is speed 110 km, durfde eerst niet harder dan 70 dus in dat opzicht ben ik over mijn angst heen..

We zetten door tot ik er ben...moest gister alleen mijn frustratie even kwijt want oooooohhh wat baal ik ervan dat het mij niet lukt..
Dit weekend lekker touren door de eiffel achterop!! FF genieten van het motorrijden.

MartijnR
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door MartijnR » 16 mei 2009, 21:25

Hallo Suus,

Ik ben nu ongeveer 3/4 jaar bezig om mijn rijbewijs te halen. A.s. dinsdag mag ik voor het eerst het examen verkeersdeelneming proberen.

Toen ik je mailtje las, kwam het me erg bekend voor. Ik had prescies hetzelfde. Bij de 8 en de halve draai reed ik steeds buiten de pylonnen om dezelfde reden als jij aangaf. De instructeur zette de pylonnen conform exameneis neer en ik probeerde dan steeds mijn bochtje iets kleiner te maken. Na lang oefenen ging het al iets beter.

Toen brak de kerstperiode aan en gingen een aantal lessen niet door vanwege ijzel e.d. Na de vakantie was ik bang dat ik helemaal overnieuw moest beginnen, maar gek genoeg ging het toen meteen veeeel beter! Op de één of andere manier was ik het 'angstgevoel' van de vorige lessen kwijt.

Nu heb ik weinig problemen meer met deze oefeningen. Een aantal dingen zijn heel belangrijk:
- probeer ruim voor het inrijden van het pylonnenvak klaar te zijn. Zorg dat je dan al lang en breed een juiste constante snelheid hebt. Zo bouw je rust in.
- let er goed op dat je de knieen tegen de tank houd
- kijk tegen het einde van het vak goed achterom, liefst zo ver mogelijk weg (andere kant p-plaats ofzo) in de richting naar waar je heen wilt. Dus NIET naar de pylonnen!
- ga niet rommelen met je gas (meer of minder); maar houd het constant.
- kantel de motor goed vanuit de heup/arm en stop daarmee niet te vroeg; pas als je recht vooruit kan kijken naar het punt waarnaar je keek (zie tip 3).
- probeer (ik weet het: het is moeilijk) zo ontspannen mogelijk te blijven. Verkrampen is funest voor het maken van een mooi bochtje...

En dan de laatste tip: niet opgeven. Ik kon het uieindelijk (na veel frustratie) ook ;)

Succes,
Martijn

Suus
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Suus » 19 mei 2009, 15:00

Dank je wel Martijn voor de tips!!

Inmiddels alweer een paar lessen gehad maar van schrik heb ik al een aantal keren mijn motor om laten vallen. Als ik afschuin schrik ik daar van en als reactie draai ik mijn gas dicht en tja dan val je om...

Gister heeft mijn rij instructeur een nieuw trucje geprobeerd en JAAAAAAAAAA het is gelukt, ik had zelfs nog een aantal meter over. Het trucje; hij draait voorlopig even het toeren tal van de motor op zodat ik zelf geen gas hoef te geven. hahahahaha hij rijd helemaal vanzelf de goede snelheid. Nog een paar keer zo oefenen en dan ga ik het gas zelf weer overnemen. Moet even over de angst heen van het afschuinen.

Verder gaan er veel oefeningen wel goed en ja, ik ben in april begonnen met lessen en moet je mij nou eens zien. Ik rij over de snelweg zonder angst en er gaan heel veel dingen wel goed. Probeer mij daar op te focussen ipv wat er niet lukt. Misschien frusteert het wat minder. Was al bijna het plezier van het motorrijden kwijt en dat kan niet de bedoeling zijn.

We doen ons best en ooit draai ik ook met een vinger in mijn neus een straatje..

Suuz
60 Km zone
60 Km zone

Ongelezen bericht door Suuz » 23 mei 2009, 14:21

O ja, dat weet ik nog. De halve draai, het achtje... drama! Zelfde problemen als jij omschrijft, angst, niet durfen afschuinen, gas niet constant etc.

Je vraagt of er zijn die het examen toch gehaald hebben. Jazeker! Ik ben zelfs rij-instructeur!

Na lang oefenen heb ik mijn AVB examen gehaald (toen nog samen met praktijk in 1 examen). De halve draai en acht zijn nog steeds niet mijn favoriete oefening. Maar inmiddels kan ik ze uiteraard heel wat beter dan toen ik examen deed. Met veel oefening en de juiste aanwijzingen komt je er wel!

Suus
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Suus » 25 mei 2009, 20:20

Heeeeyyyy Suuz,
Bedankt voor je reactie! Doet me goed dat ik niet de enige truttebol ben..Heb even, bijna twee weken, geen lessen gehad omdat ik het even zat was...Vrijdag ga ik weer met frisse moed mijn straatje keren!! Vandaag mijn theorie gehaald dus de eerste stap is binnen..Op naar de volgende....
Gr. Suus

Draaikolk
Erf
Erf

Ongelezen bericht door Draaikolk » 01 jul 2009, 13:34

Hallo Suus,

Je had mij een berichtje gestuurd en ik jou weer terug.
Toen kwam ik bij dit topic uit en ik herken je probleem heel erg.
Dit is precies wat ik ook heb.

Dat afschuinen is doodeng en ben echt bang om te vallen.

Afgelopen week ben ik het "wegrijden uit een parkeervak" gaan oefenen en dat was drama, ik durf geen korte bochtjes te maken.
En dat gas constant houden dat lukt echt niet ondanks de vele tips van de instructeur.
Ik wordt daar zo onzeker van, 3 lessen van anderhalf uur heb ik nodig gehad om de snelle slalom te leren en nog is ie niet goed.
Om over de langzame slalom nog maar niet te spreken, man wat ben ik een schijtert!
Maar ik wil het zooooo ontzettend graag halen.

Ik heb een goede instructeur, aardige man alleen voel ik me niet helemaal serieus genomen.
Ik krijg het gevoel "zo'n project" te zijn en dat maakt me onzeker.

Hoe is jou instructeur?
Hoe gaat hij met die angst van leerlingen om?
Wat voor motoren gebruikt hij?
Ik zit nu op een CB 250...

Heb je je AVB inmiddels al gehaald?
En ben je de angst een beetje kwijt?

Groetjes Joyce

ferry
Circuit
Circuit
Contacteer:

Ongelezen bericht door ferry » 02 jul 2009, 01:39

wat bedoel je met "zo'n project" ?
Mijn oude buurman zei altijd: "Van vragen wordt je wijs".
Hij vroeg nooit iets.

Draaikolk
Erf
Erf

Ongelezen bericht door Draaikolk » 03 jul 2009, 13:42

ferry schreef:wat bedoel je met "zo'n project" ?
Uhm ja hoe zal ik dat verwoorden, ik ben een erg trage leerling en ik pik dingen niet snel op.
Een soort langdurig project, nu kan ik daar zelf prima mee leven dat ik er langer over doe dan de gemiddelde leerling.

Maar ik vraag me erg af of mijn instructeur dat geduld ook op kan brengen.
Nogmaals het is een beste man, met verstand van zaken en ook zeker niet onaardig.
Ik raad hem zelfs aan als instructeur.

Het gevoel kan ook goed bij mezelf vandaan komen maar ik krijg ook sterk de neiging dat hij zoiets heeft van "pffff, wat moet ik met zo'n leerling".
Dat maakt me onzeker en onzekerheid is nooit fijn ;)

Suus
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Suus » 04 jul 2009, 18:48

Draaikolk schreef:Hallo Suus,

Je had mij een berichtje gestuurd en ik jou weer terug.
Toen kwam ik bij dit topic uit en ik herken je probleem heel erg.
Dit is precies wat ik ook heb.

Dat afschuinen is doodeng en ben echt bang om te vallen.

Afgelopen week ben ik het "wegrijden uit een parkeervak" gaan oefenen en dat was drama, ik durf geen korte bochtjes te maken.
En dat gas constant houden dat lukt echt niet ondanks de vele tips van de instructeur.
Ik wordt daar zo onzeker van, 3 lessen van anderhalf uur heb ik nodig gehad om de snelle slalom te leren en nog is ie niet goed.
Om over de langzame slalom nog maar niet te spreken, man wat ben ik een schijtert!
Maar ik wil het zooooo ontzettend graag halen.

Ik heb een goede instructeur, aardige man alleen voel ik me niet helemaal serieus genomen.
Ik krijg het gevoel "zo'n project" te zijn en dat maakt me onzeker.

Hoe is jou instructeur?
Hoe gaat hij met die angst van leerlingen om?
Wat voor motoren gebruikt hij?
Ik zit nu op een CB 250...

Heb je je AVB inmiddels al gehaald?
En ben je de angst een beetje kwijt?

Groetjes Joyce
Hoi Joyce,

Dat zijn een hoop vragen. Op sommige vragen heb je via de mail al antwoord gekregen. Begin maar even bij vraag 1,
Hoe is mijn instructeur;
Mijn instructeur noem ik een oude snor. Hij heeft veel verstand van motorrijden en ik moet dan ook vaak achterop bij hem als hij mij wat probeert uit te leggen. Ik moet zeggen dat dat zeker helpt bij mij. Hij heeft nog nooit, zichtbaar, zijn geduld verloren en komt van tijd tot tijd ook heel grappig uit de hoek. Als voorbeeld, ik kijk nog wel eens naar de pionnen en niet naar waar ik heen wil met de motor. Hij gaat dan staan op de plaats waar ik heen moet kijken en staat daar dan een beetje raar te doen zodat ik lachen uitbarst. Werkt wel trouwens!! Ik heb niet het gevoel een projectje te zijn ofiets.

Hij gaat goed om met mijn angst. Hij zegt ook regelmatig je doet je best. Wat ik ook vaak hoor is probeer jezelf te overstijgen en krijg wat meer ballen. Vaak lukt het dan ineens wel en krijg ik een flinke pluim en een grote glimlach van hem.

Ik rij op een CBF 500

Ik heb mijn AVB nog niet gehaald. Aanstaande dinsdag doe ik voor het eerst na 26 lessen van anderhalf uur mijn AVB examen. De halve draai en de 8 lukken nog steeds niet. Sinds vanmiddag kan ik ineens de langzame slalom!!! Ben enorm blij want dat is de verplichte oefening van het langzame cluster. Verder mag ik een fout hebben in dit cluster dus ik heb de halve draai en de 8 laten varen. Het gekke is als ik op de parkeerplaats moet draaien lukt het prima!!? Alleen tussen de pionnen niet. Heeft gewoon te maken met kijken maar dat krijg ik er maar niet ingeprent. Als ik de oefening begin, schuin ik goed af maar als ik de pion aan de andere zijde zien aankomen gaat het mis. Ik kijk dan naar de pion en niet waar ik heen moet.

Dus met uitzondering van de halve draai en de acht ben ik van mijn angst af. Als ik overigens op de weg rijd heb ik nergens last van. Ik ben niet angstig en ben zelfverzekerd. Heb er ook heel veel lol in.

Ik had je al gezegd waar ik les. Je bent daar altijd welkom voor een proefles, dat weet ik zeker.

Nou meid, veel succes met lessen.
Misschien mag ik hier geen reclame maken voor andere sites maar deze site moet je eens bekijken. Special voor dames op de motor. Super leuk en actief forum waar heel veel dames vergelijkbare ervaringen hebben en een overvloed aan tips en trucks.

http://www.biker-babes.nl/

Suus
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Suus » 07 jul 2009, 17:40

?;n ?;n ?;n ?;n ?;n ?;n

Vandaag geslaagd voor het AVB examen..Als tweede oefening had ik de langzame slalom en in een keer goed. Toen wist ik het, GESLAAGD!! Alle oefeningen verder goed gegaan behalve de halve draai maarja dat wisten we, die kan ik niet net als de acht dus die langzame slalom moest goed zijn en dat lukte.....

Nu een eindsprint naar het AVD examen!!

Draaikolk
Erf
Erf

Ongelezen bericht door Draaikolk » 20 jul 2009, 19:44

Hallo Suus,

Beetje laat maar alsnog van harte met het slagen voor je AVB!!
Dat voelt goed zeker?

Ik heb op de site van Motorclass gekeken, ik ben er erg positief over.
Deze week ga ik nog even bellen voor een afspraak, zat met een verhuizing maar ik sta al weer te popelen om verder te lessen.

Wanneer mag je je laatste examen doen?
Spannend hoor maar dat zal vast wel goed komen nu je je AVB hebt ;)

Groetjes Joyce

.

Plaats reactie

Terug naar “Motorfiets - De praktijk.”