Voordeel van ervaring zonder verkeersregels

Plaats hier je vragen over rijles en rij-examens.
Plaats reactie
Dgapsghyrrh
Erf
Erf

Voordeel van ervaring zonder verkeersregels

Ongelezen bericht door Dgapsghyrrh » 25 jan 2009, 22:17

Hallo iedereen,

Anderhalf jaar geleden heb ik mijn autorijbewijs gehaald met behulp van de goede adviezen op dit forum, dus ik hoop dat jullie me nu weer kunnen helpen.

Ik ben net terug van drie maanden vrijwilligerswerk in Nepal, waar ik, om van Kathmandu naar de school waar ik werkte te rijden, in het begin een rammelende taxi nam, of een overvolle minibus. Dit duurde minstens drie kwartier, en ik kwam helemaal gaar aan - de wegen daar zijn meer kuil dan wegdek. Dat moest toch makkelijker kunnen, dus de laatste anderhalve maand heb ik eens gek gedaan en een simpele Indiase Hero Honda 125cc motor gehuurd voor 300 roepies (=3 euro!) per dag. Zonder rijbewijs, verzekering en enige roek, maar precies hetzelfde geldt voor alle Nepalezen. Omdat ik nog niet eens scooter had gereden, moest ik echt alles nog leren, dus ik zocht in een internetcafe op youtube naar 'how ride motorbike first time' en daaruit rolden dit en dit filmpje. Dat waren mijn enige 'lessen'.

Anderhalve maand lang ging het perfect. Ik schat (de kilometerteller werkte niet) dat ik zo'n 1000 kilometer gereden heb, door gehuchtjes waar ik varkens en kippen moest ontwijken, snelwegen waar door de hobbels en bochten niet harder kon dan ik schat (de snelheidsmeter werkte niet) 80 km/u, en door de chaos van de toeristenwijk van Kathmandu. Ik heb moeten waden door rivieren, voor zonsopgang over mistige, bevroren bergweggetjes geglibberd en een forse lerares achterop mijn niet bepaald krachtige motor over steile modderpaadjes naar haar ouderlijk huis gebracht. Ik heb de tijd van mijn leven gehad.

Er waren geen verkeersregels, slechts 'suggesties'. Van wegbelijning en verkeersborden hadden ze buiten Kathmandu niet gehoord. Over het algemeen reed iedereen aan de linkerkant van de weg, maar verder was het iedereen voor zich. Iedereen had altijd voorrang en dwong dat af met furieus getoeter. Stoplichten deden het bijna nooit en werden toch genegeerd, net als de verkeersagentjes. Hele families reden op één motor (vader voorop, moeder achterop en twee kinderen ertussen). Ik ben één keer aangehouden om mijn rijbewijs te laten zien. Ik gaf de agent mijn autorijbewijs. Hij keek er achterdochtig naar, besprak even wat met zijn collega, maar besloot waarschijnlijk dat het de moeite niet waard was en liet me gaan. Ach, de boete/steekpenning was toch maar iets van 300 roepies geweest.

Mijn vraag aan jullie is de volgende: hoeveel heb ik aan deze ervaring als ik hier motorrijlessen ga volgen? De volgende keer dat ik naar Nepal ga blijf ik minstens een jaar, en van een jaar zonder verzekering word zelfs ik kriebelig...

Alvast dhanyabaad (bedankt),
Jasper

Maatje
Circuit
Circuit
Contacteer:

Re: Voordeel van ervaring zonder verkeersregels

Ongelezen bericht door Maatje » 25 jan 2009, 23:36

Tissun mooi verhaaltje en daar ging het om denk ik.

En je vraag.... je gaat nu motorrijles volgen? Dan merk je toch vanzelf wel hoe ver, of juist niet, je bent? Of wil je niet riskeren dat je later in Nepal gehinderd wordt door enige (vak)kennis die je hier zult opdoen (door lessen te nemen).... :|

Dgapsghyrrh
Erf
Erf

Ongelezen bericht door Dgapsghyrrh » 26 jan 2009, 09:17

O tuurlijk, ik wilde mijn verhaal kwijt. :) Maar ik wilde ook echt weten of ik misschien juist gehinderd zal zijn door die ervaring in Nepal. Ik moet eerst nog even sparen zodat ik in een keer mijn motorrijbewijs kan halen, en ik wilde weten hoe lang ik er waarschijnlijk over zal doen. Niemand kan dat precies weten natuurlijk, maar als jullie iets zeggen als 'o nee, je moet al die slechte gewoontes eerst afleren' of 'een motor van 125cc kan je echt niet vergelijken met een van 500cc' dan weet ik dat ik langer moet sparen. Vandaar.

Maatje
Circuit
Circuit
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maatje » 26 jan 2009, 09:48

Ik zou een proefles nemen en me laten adviseren.
Vanachter het scherm is het voor iedereen moeilijk een inschatting te maken van jouw kunnen. Succes!

Sommige grotere rijscholen hebben af en toe wel eens een open dag. Dan kun je gratis een proefritje maken... misschien iets..?

pienterpookje
Circuit
Circuit
Contacteer:

Ongelezen bericht door pienterpookje » 31 jan 2009, 20:06

Maatje schreef:Ik zou een proefles nemen en me laten adviseren.
Vanachter het scherm is het voor iedereen moeilijk een inschatting te maken van jouw kunnen. Succes!

Sommige grotere rijscholen hebben af en toe wel eens een open dag. Dan kun je gratis een proefritje maken... misschien iets..?
:D erg leuk om te doen, en nog gratis ook!
En één geluid breekt plots de stilte,
Het komt uit de lucht en botst tegen torens en muren
't is een man aan de beiaard
En hij lijkt wel gek,
Hij speelt een lied dat wel uren mag duren...

Plaats reactie

Terug naar “Motorfiets - De praktijk.”